Nieuwe meettechniek
In een eerste fase werd de deeltjesteller ingevoerd bij de emissiemeting van dieselvoertuigen (personenwagens & lichte vracht). Bij recente dieselmotoren (Euro 5 en 6) zijn de roetdeeltjes bijzonder klein, waardoor ze niet meer gemeten konden worden met de klassieke roettest. Maar ook die kleine roetdeeltjes blijven een gevaar voor onze gezondheid. Vandaar de overschakeling naar de nieuwe meettechniek.
Een deeltjesteller meet het aantal roetdeeltjes in de uitlaat van de auto en kan zo nagaan of de roetfilter goed werkt. Een goedwerkende roetfilter verwijdert 95 tot 99% van de deeltjesuitstoot en dit heeft dus een enorme impact op de luchtkwaliteit.
Limietwaarden
Een goedwerkende roetfilter haalt tijdens de deeltjestellertest waarden tussen 5000 en 50.000 fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter. De afkeurgrens van 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter ligt ver boven de normale uitstoot van een goedwerkende roetfilter. Als je deze grens overschrijdt, is je roetfilter waarschijnlijk defect of weggehaald. Als je voertuig minder dan 250.000 fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijg je een groene kaart. Voertuigen die zich in de zone tussen 250.000 en 1 miljoen roetdeeltjes bevinden, krijgen een keuringsbewijs met een normale geldigheidsduur met code 4. Dat betekent dat je het gebrek in de gaten moet houden, maar dat er geen herkeuring vereist is.
Een hoge uitstoot van fijnstofdeeltjes wijst op een slechte werking van de roetfilter. Je laat die dus best op tijd nakijken. Een reiniging van de roetfilter kan al volstaan, een vervanging is zeker niet altijd nodig.
Meer informatie
Meer weten over de nieuwe fijnstofmeting bij de autokeuring? Raadpleeg alle informatie via www.vlaanderen.be of bekijk de animatievideo van sectorfederatie GOCA Vlaanderen.